کدو حلوایی

کدو حلوایی
08 آذر 1399 دهقان مارکت

کاشت کدو حلوایی چه گونه است ؟ 

کدو حلوایی یک گیاه علفی است که ساقه های بلند و خزنده دارد و برگ های آن پهن می باشد. این گیاه به خانواده‌ی cucurbitacea تعلق دارد و رنگ آن معمولا زرد پررنگ یا نارنجی تیره می باشد.

شرایط اقلیمی 

نور 

کدو برای رسیدن به نور مستقیم نیاز دارد در صورتی که نور نباشد و گرما گیاه تامین نشود مرحله ی رشد به خوبی طی نمی شود و محصول رسیده و کامل نخواهد شد .

خاک 

خاکی مناسب فرایند رشد است که کود و مواد معدنی لازم گیاه را داشته باشد و زهکشی بسیار خوبی هم داشته باشد اگر خاک فقیر باشد محصول با کیفیتی تولید نمی شود به همین خاطر توصیه می شود قبل از کاشت زمین شخم پاییزه زده شود و به خاک کود حیوانی به مقدار ۲۵۰ تا ۳۰ تن داده شود هم چنین کدو برای رشد به آب فراوان نیاز دارد بنابراین کشت باید در خاکی انجام شود که قدرت ذخیره کردن آب را در خود داشته باشد و همیشه مرطوب باشد پس خاک های رسی و رسی شنی گزینه ی خوبی برای کاشت کدو حلوایی است .

آب و هوا 

کدو حلوایی همانند سایر خانواده کدوئیان به آب و هوای گرم نیاز دارد. بذر کدو در خاک های سرد جوانه نمی زند و بوته کدو با مواجه با یخ بندان از بین می رود به همین دلیل زمان کاشت کدو پس از رفع خطر سرما در محدوده ی دمایی ۱۲ تا ۱۵ درجه می باشد .

کاشت، داشت و برداشت 

کدو به دو صورت جوی و پشته ای کاشته می شود فاصله ردیف های کاشت بستگی به نوع رقم آن دارد در ارقامی که ساقه های طویل دارد فاصله ردیف ها ۲.۵ متر و زمانی که طول ساقه کمتر باشد این فاصله هم کمتر می شود .قبل از کاشت بذر خاک باید از لحاظ مواد غذایی سنجیده شود و در صورت لزوم به آن کود حیوانی داده شود تا رشد کامل انجام شود .بذرهای این گیاه به دو صورت کشت مستقیم در زمین اصلی و بعد از نشاء کاری در گلخانه و انتقال به زمین کاشته می شود. برای این کار لازم است بذر‌ها را در عمق ۲ تا ۵ سانتی متر خاک پس از رفع سرمای بهاره در اواسط ویا اواخر اردیبهشت ماه با فاصله‌ی حداقلی ۳۵ سانتی متری کاشت تا جوانه زنی انجام شود البته بعد از جوانه زنی باید آن ها را تنک کرد و در هر تپه یا پشته فقط ۲ تا ۳ جوانه را باقی گذاشت.

Image result for کدو حلوایی بیماری ها

داشت و نگهداری 

آبیاری

پس از کاشت گیاه باید حسابی آبیاری شود تا خاک مرطوب بشود ولی در مرحله ی داشت آبیاری به پایه ی کدو باید در حد متعادل و مستمر انجام شود در صورتی که آب زیاد به خاک و برگ گیاه داده شود کپک ایجاد می شود.

کوددهی 

با توجه به این که ریشه های کدو در سطح ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر خاک گسترش می یابد باید کود را هم در همین عمق با خاک مخلوط کرد در غیر این صورت اگر کود در عمق نامناسب به گیاه داده شود بوته ها می سوزند. نیاز کودی خاک با ۷۵ تا ۱۰۰ کیلوگرم ازت خالص، ۱۰۰ تا ۱۵0 کیلوگرم اسیدفسفریک خالص و ۵۰ تا ۱۰۰گرم پتاس خالص در هکتار تامین می‌شود.

مبارزه با آفات و بیماری 

از بیماری های کدو می توان به حشره، شپ پره، سوسک خیار، شپشه گیاه، نخسانه و مایت اشاره کرد .کپک های کرکی و پودری از دیگر بیماری ها کدو است که توسط قارچ های Erysiphe app, spahaerotheca ایجاد می شود که باعث کپک پودری سفید بر روی ساقه و برگ می شود که در اثر خشکی هوا پیشرفت می کند و گیاه را نابود می کند و اما یکی دیگر از بیماری های شایع، لکه های برگی باکتریایی است که توسط باکتری ایجاد می شود. این بیماری با علائمی مثل ضایعات تیره در برگ ها شروع می شود تا زمانی که گسترش آن وسیع می شود و زخم های قهوه ای مایل به سرخ روی میوه ایجاد می کند این بیماری ممکن است به دلیل کاشت بذر آلوده هم باشد به همین دلیل علاوه بر استفاده از گونه مقاوم برای کاشت توصیه می شود بذرها حتما ضدعفونی شوند.

برداشت 

زمانی کدو حلوایی آماده ی برداشت است که به حداکثر کیفیت برسد یعنی  قبل از این که پوست میوه به طور کامل سفت شود و رنگ آن نارنجی باشد این کار باید قبل از رسیدن فصل سرما و یخ بندان انجام شود در غیر این صورت فساد کدو زودتر اتفاق می افتد .