کرونا و کشاورزی

کرونا و کشاورزی
12 اسفند 1399 دهقان مارکت

کرونا و کشاورزی 

در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین وجود ویروس جدید و ناشناخته ای به نام کووید - ۱۹ گزارش شد .

 

بنابر تحقیقات انجام شده: کووید -۱۹ دسته ای بزرگ از خانواده ویروس ها هستند که حیوانات و انسان ها را آلوده می کند ضمن این که قابلیت سرایت بالایی دارد.بعد از مدتی در چنین ایام سال پیش اولین نمونه های این ویروس در قم مشاهده شد و به سرعت گسترش پیدا کرد تا جایی که کل ایران را درگیر کرد .

 

این ویروس از راه های مختلفی به انسان ها منتقل می شود با گذشت زمان و پیشرفت تحقیقات گمانه زنی هایی درباره انتقال این بیماری توسط صنعت کشاورزی شده است .بنابراین نقش این ویروس در کشاورزی که یکی از صنایع مهم کشور است قابل انکار می باشد .

 

ویروس کووید - ۱۹ از جنبه های مختلفی روی صنعت کشاورزی اثر گذاشته است طبق نظر سازمان غذا و کشاورزی جهان (FAo (ویروس کووید -۱۹ از دو جنبه عرضه و تقاضا روی کشاورزی اثرات نامطلوبی گذاشته است .

 

این دو جنبه ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی دارد بنابراین سلامت غذا با همه گیری این ویروس در خطر است .

به گفته صاحب نظران و کارشناسان حوزه کشاورزی کاهش تولید، عدم صادرات، کاهش ارزآوری، افزایش هزینه تولید، بیکاری و ... از آثار مخرب کرونا بر صنعت کشاورزی ایران است .

 

کاهش تولید در پی کاهش تقاضا اتفاق می افتد وقتی محصولات کشاورزی اعم از سبزیجات ، صیفی جات و میوه ها با کاهش تقاضا روبه رو باشد دیگر تولیدی انجام نمی شود چون با فروش نرفتن محصولات قبلی در آمدی برای کشاورز حاصل نشده است از سوی دیگر با پیشرفت این بیماری تمایل مردم به خوردن محصولات تازه خوری مانند سبزیجات کم تر شد .

بنابراین زمانی که تقاضا کم باشد خود به خود انبارسازی محصولات بیشتر می شود در پی آن فساد محصولات افزایش پیدا می کند و در نهایت تولید کم می شود .

 

از طرفی کاهش تولید می تواند باعث دسترسی کمتر مردم به صنایع غذایی شود که نگرانی هایی ایجاد می کند هم چنین پیامد دیگر این موضوع افزایش قیمت مواد غذایی است که منجر به عدم دسترسی گروهی از مردم به غذا می شود .

عدم صادرات از دیگر عوامل اثر گذار کرونا بر کشاورزی می باشد . 

با بسته شدن مرزها عملا صادراتی انجام نمی شود .در سال های اخیر محصولات کشاورزی ما به کشورهایی اعم از عراق ، گرجستان ، امارات ، ترکیه و ...صادر می شد با این رویداد ارزآوری به کشور هم کاهش پیدا کرد . 

از طرفی دیگر بیشتر سموم ، کودها و ادوات کشاورزی از کشورهای دیگر وارد ایران می شود با بسته شدن مرزها بسیاری از کشاورزان با مشکلات جدی روبه رو شدند .  

صنایع کشاورزی در قسمت های مختلفی ایجاد کار کرده است از کاشت تا برداشت ، حوزه بسته بندی ، ارائه محصول به بازار ، فرآوری و فروش . بنابراین با قرنطیه شدن و عدم اطمینان هم چنین کاهش در آمد نیروهای کار در این حوزه ریزش پیدا کرده است و ما با کمبود نیروی کار مواجه هستیم . 

افزون بر این بخشی از نیروی کار کشاورزان را کارگران مهاجر تشکیل می دهند بنابراین با بسته شدن مرزها جمعیت کارگران کاهش پیدا می کند .

پس زمانی که نیروی کار کم می شود هزینه تولید افزایش پیدا می کند . 

هم چنین در ماه های اخیر کمبود نیروی کار باعث شده است کشاورزان نیروی کار انسانی را با ماشین آلات و سیستم های مکانیزه کشاورزی جای گزین کنند به همین دلیل تقاضای کشاورزان برای خرید تجهیزات پیشرفته در این صنعت افزایش پیدا کرده است.