کشاورزی ارگانیک

کشاورزی ارگانیک
14 تیر 1400 دهقان مارکت

 

مقدمه
در سال های اخیر با توجه به پدیده ی زیست تخریب پذیر، مصرف سموم و کودها رشد چشمگیری داشته است. با افزایش مصرف مواد شیمیایی ابتلا به انواعی از بیماری ها بیشتر شد. از همین رو تولید و مصرف محصولات ارگانیک به دغدغه ای برای کشاورزان و مصرف کنندگان تبدیل شد.

 

کشاورزی ارگانیک چیست؟


در کشاورزی زیستی یا ارگانیک برای تولید محصولات کشاورزی نباید از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون ها و دستکاری ژنتیکی استفاده کرد.

در تمامی طول مرحله کاشت تا برداشت باید از کودهای زیستی، کمپوست ها، حشرات سودمند و... بهره برد تا با حفظ سلامت خاک و محیط زیست محصولی با کیفیت و سالم تولید کرد.

به طور کلی در کشاورزی ارگانیک محصول تولیدی هرگز نباید دست خوش تغییرات شیمیایی و هورمونی قرار بگیرد.

 

 


بنا به تعریف، کشاورزی ارگانیک بر چهار اصل استوار می باشد:


اصل سلامت

کشاورزی ارگانیک باید سلامت خاک، گیاهان، جانوران، محیط زیست و انسان را حفظ کند‌.

اصل بوم شناسی

کشاورزی ارگانیک باید موجودات زنده و سیستم های اکولوژیکی را اصل قرار بدهد و با آن ها تعامل کند‌.

اصل عدالت

کشاورزی ارگانیک باید در جهت تامین عدالت در محیط زیست و تمامی اعضا دست اندکار تولید محصول باشد.

اصل احتیاط

کشاورزی ارگانیک باید به صورت پیشگیرانه و مسئولانه سلامت مصرف کنندگان و نسل های بعد را حفظ کند.


مزایای کشاورزی ارگانیک

 

·        عدم استفاده از سموم: یکی از مهم ترین ویژگی های کشاورزی ارگانیک عدم استفاده از سموم برای دفع آفات می باشد. در کشاورزی ارگانیک  آفات را به روش هایی نظیر سوزاندن و خاک ورزی دستی و مکانیکی از بین می برند.

·        عدم استفاده از کودهای شیمیایی: در کشاورزی ارگانیک گیاهان مواد غذایی خود را از خاک دریافت می کنند؛ ولی از آن جا که خاک های بیشتر مناطق ایران فقیر هستند، برای تغذیه باید از کودهای شیمیایی که عناصر مورد نیاز گیاه را دارند، استفاده کرد‌.

·        محافظت از خاک: استفاده از سموم، هورمون های گیاهی و کودهای شیمیایی منجر به فرسایش خاک می شود. با کشاورزی ارگانیک و عدم استفاده از عوامل تخریب پذیر سلامت خاک حفظ می شود‌.

·        کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد: در کشاورزی ارگانیک به دلیل عدم استفاده از کودها، سموم و ... هزینه ی تولید کم می شود.

·        تولید محصولات سالم و با کیفیت: در کشاورزی ارگانیک با تولید محصولات سالم، سلامت مصرف کننده حفظ می شود.

·        تولید محصولات متنوع و کاملا طبیعی: کشاورزی ارگانیک منحصر به تولید میوه و سبزیجات نمی باشد، بلکه امروزه  محصولاتی اعم از عسل، میوه خشک، ادویه ها و عرقیات گیاهی به صورت ارگانیک تولید می شود.

·        استفاده کمتر از مکانیزاسیون و بهره گیری از نیروی کار بیشتر

·        حفظ سلامت کشاورزان و محیط زیست