کشاورزی در استان اصفهان

کشاورزی در استان اصفهان
17 خرداد 1400 دهقان مارکت

 

مقدمه 

استان اصفهان در مرکز ایران قرار دارد مرکز این استان شهر اصفهان می باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پر جمعیت ایران است.

استان اصفهان مساحتی بالغ بر ۱۰۶۷۸۶ کیلومتر مربع دارد که از شرق به استان های یزد و خراسان جنوبی، از شمال به استان های سمنان و قم و مرکزی، از غرب به استان های لرستان و چهار محال و بختیاری و از جنوب به استان کهکیلویه و بویر احمد و فارس منتهی می شود.

این استان نیز دارای ۲۴ شهرستان اعم از آران وبیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، بوئین و میاندشت، تیران و کرون، خمینی شهر، خوانسار، خور و بیابانک، سمیرم، دهاقان، فریدن، فریدون شهر، شاهین شهر و میمه، فلاورجان، کاشان، گلپایگان، لنجان، مبارکه، نائین، چادگان، نجف آباد و نطنز می باشد.

پراکندگی جغرافیایی در استان اصفهان 

·        نواحی کوهستانی و کوهپایه ای شامل سمیرم، فریدن، فریدون شهر و ... که به دلیل شیب زیاد و عمق کم شرایط مناسبی برای کشاورزی ندارند.

·        نواحی دشتی شامل گلپایگان و اطراف زاینده رود که دارای خاک مساعد و آب های سطحی زیر زمینی زیادی می باشد.

·        نواحی بیابانی شامل اردستان، نائین، کاشان و ... می باشد.

حدود ۲۳ درصد از مساحت استان اصفهان را نواحی بیابانی تشکیل می دهد از آن طرف ۱۰ درصد از بیابان های ایران در این استان قرار دارد که بخش بزرگی از آن ها در شهرستان های نائین، شهرضا، اردستان، نجف آباد، خمینی شهر، کاشان و آران و بیدگل قرار دارد.

یکی از مشکلات اساسی در سال های اخیر در کل کشور به خصوص در استان اصفهان کمبود آب می باشد. یکی از عوامل اثر گذار در بحران آب شهرک های صنعتی متعدد در این استان می باشد.

از طرفی دیگر متاسفانه بسیاری از کشاورزان عزیز در استان اصفهان هنوز از آبیاری سنتی برای کشت محصولات خود استفاده می کنند. به همین منظور با استفاده از روش های نوین آبیاری تا حد زیادی می توان از هدررفت آب در صنعت کشاورزی خودداری کرد‌.

آب و هوا در استان اصفهان به سه صورت زیر می باشد:

·        آب و هوای بسیار خشک تا خشک گرم در قسمت های شمال شرقی استان و دشت های مرکزی 

·        آب و هوای نیمه مرطوب تا مرطوب سرد در قسمت های مرتفع غربی و جنوبی استان 

·        آب و هوای نیمه خشک در قسمت های مرتفع مرکزی و شمالی استان 

تنوع آب و هوایی بالا در استان اصفهان این امکان را فراهم آورده است تا محصولات کشاورزی گرمسیری و سردسیری در این استان کشت شود.

مناطق سردسیر استان اصفهان نظیر سمیرم و فریدون شهر محصولاتی مانند سیب زمینی، سیب درختی و غلات تولید می کنند؛ این در صورتی است که مناطق گرمسیری این استان مانند کاشان و آران و بیدگل محصولاتی اعم از خرما، زعفران پسته کشت می کنند. گفتنی است که بیشترین سطح زیر کشت محصولات کشاورزی متعلق به شهرستان فلاورجان و کمترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان نائین می باشد.

به طور کلی حدود ۹۰ درصد زمین های زیر کشت آبی و ۱۰ درصد آن به صورت دیمی است.

محصولات دیمی استان اصفهان در قسمت هایی از جنوب و شمال غرب این استان شامل گندم و جو می باشد.

کشاورزی در استان اصفهان

استان اصفهان ۳ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است. این استان با ۵۶۳ هزار هکتار زمین کشاورزی ۵ درصد از مساحت استان را در برگرفته است به طوری که سالیانه ۶ درصد از محصولات کشاورزی را تولید می کند.

زراعت در استان اصفهان 

حدود ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی استان اصفهان به کشت محصولات زراعی مانند حبوبات، گیاهان زینتی، انواع سبزی، انواع غلات، محصولات علوفه ای و جالیزی منحصر شده است که سالیانه معادل ۴ میلیون و پانصد هزار تن محصول زراعی تولید می شود.