کشاورزی در استان مرکزی

کشاورزی در استان مرکزی
31 فروردین 1400 دهقان مارکت

استان مرکزی از استان های ایران است. بزرگترین شهر و مرکز استان مرکزی شهر اراک است. این استان به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته شده است و کشاورزی بعد از صنعت منبع اقتصادی این استان به شمار می رود.

این استان از شمال به استان های البرز و قزوین، از غرب به استان های همدان، از جنوب به استان های لرستان و اصفهان و از شرق به استان قم محدود است.

استان مرکزی با مساحتی معادل ۲۹۵۳۰ کیلومتر مربع حدود ۱.۸۲ درصد از کل مساحت کشور را به خود اختصاص می دهد. بر اساس آخرین تقسیم بندی کشوری این استان دارای ۱۲ شهرستان اعم از اراک، محلات، ساوه، تفرش، خمین، فراهان، دلیجان، شازند، آشتیان، کمیجان، زرندیه، خنداب می باشد.

به طور کلی، ۱۹ درصد از مساحت استان مرکزی اراضی کشاورزی و ۵۷ درصد آن  مراتع و بقیه نیز شهرها، جاده، دریاچه و ... است.

بر اساس آمار ارائه شده، مجموع اراضی آبی این استان  ۲۱۶ هزار هکتار و اراضی دیم ۳۳۶ هزار و ۴۷۸ هکتار می باشد.

محصولات کشاورزی استان مرکزی شامل گندم، جو، آفتاب گردان، حبوبات، پنبه، چغندرقند، گوجه فرنگی، پیاز، لوبیا، انگور، خشکبار، سبزیجات، انار، طالبی، هلو، پسته، بادام و گردو است. از دیگر قابلیت های مهم کشاورزی این استان می توان به تولید گل و گیاه اشاره کرد. شهرستان محلات به عنوان قطب تولید گل و گیاهان زینتی کشور می باشد که بیشترین سطح زیر کشت یعنی هزار و ۹۱ هکتار است که از این میزان ۳۷۱ هکتار به صورت گلخانه و بقیه در فضای باز می باشد.

یکی از محصولات کشاورزی استان مرکزی لوبیا است که بیش از ۹۰ درصد آن در شهرستان خمین کاشت می شود.

شهرستان ساوه در این استان سالانه ۷۸۰ نوع انار تولید و صادر می کند.

بزرگترین باغ تولید پسته ارگانیک کشور در استان مرکزی قرار دارد ‌که ششمین استان تولید پسته در کل کشور به حساب می آید.

طبق آمار اعلام شده، سالانه سه میلیون تن محصولات کشاورزی در استان مرکزی تولید  می گردد. این تولیدات بیشتر از حد مورد نیاز استان است. به همین علت، محصولات کشاورزی به دیگر استان و خارج از کشور صادر می شود.

 

مجموع اراضی آب اراک ۲۱۶ هزار هکتار و اراضی دیم ۳۳۶ هزار و ۴۷۸ هکتار می باشد.