کشاورزی در استان کرمان‎

کشاورزی در استان کرمان‎
05 خرداد 1400 دهقان مارکت

استان کرمان واقع در جنوب شرقی فلات مرکزی ایران، با مساحت ۱۸۱۷۳۷ کیلومتر مربع حدود ۱۱ درصد از خاک ایران را در برگرفته است و پهناورترین استان ایران محسوب می گردد.

این استان از شمال به استان خراسان جنوبی، از غرب به استان های یزد و فارس، از جنوب به استان هرمزگان و از شرق به استان سیستان و بلوچستان منتهی می شود.

استان کرمان یکی از مرتفع ترین و پهناورترین استان های  کشور می باشد که دارای ۲۳ شهرستان است. شهرستان بافت با ۲۲۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا مرتفع ترین شهرستان این استان شناخته شده است. از کل مساحت استان کرمان حدودا ۵٪ اراضی کشاورزی، ۴۵ ٪ مرتع، ۱۳٪ جنگل و ۳۷٪ بیابان می باشد. همچنین پهناوری استان کرمان در کنار آب و هوای متنوع آن شرایط را برای تولید ۷۰ نوع محصول باغی و ۵۰ نوع محصول زراعی فراهم کرده است.

 برخی محصولات باغی استان کرمان 

سیب،گلابی، پرتقال، نارنج، توت سفید، آلبالو، به، نارنگی، تمشک، شلیل، گیلاس، خرما،  هلو، هویج، انگور، آلو، بادام، پسته، گردو، گریپ فروت، زیتون، انجیر، موز، انار و خرمالو.

 

برخی  محصولات زراعی استان کرمان

لوبیا، عدس، نخودفرنگی، گوجه فرنگی، گندم، ذرت، خربزه، هندوانه و خیار

تنوع آب وهوایی

تنوع آب وهوایی استان کرمان به دلیل شرایط خاص اقلیمی در خور توجه است. این استان از نظر آب و هوا در مناطق مختلف به سه دسته تقسیم بندی می شوند.

·        مناطق خشک و کویری مانند رفسنجان، سیرجان و زرند 

·        مناطق معتدل و سردسیر کوهستانی مانند بردسیر و بافت 

·        مناطق گرمسیری مانند بم، جیرفت و کهنوج 

 

بیش از یک چهارم باغ های کشور در استان کرمان قرار دارد.

به دلیل حاصلخیزی زمین های کشاورزی شهرستان های این استان نظیر جیرفت و بم، انواعی از محصولات کشاورزی در آن جا تولید می شود.

پسته 

استان کرمان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب زیستگاه خوبی برای کشت پسته دارد تا جایی که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار و بیش از ۸۰ درصد پسته ایران از باغات استان کرمان تامین‌ می شود بنابراین مهم ترین منطقه پسته کاری خاورمیانه و جهان این استان می باشد.

بهترین مناطق کشت پسته در استان کرمان شهرستان های راین، رفسنجان، رباط، کرمان، زرند، بردسیر، شهر بابک و سیرجان است که انواعی از پسته های کله قوچی، اوحدی، آلموند، اکبری را کشت می کنند. از این میان شهرستان رفسنجان بیشترین سهم را در تولید پسته  استان کرمان دارد؛ به طوری که ۷۰ درصد از پسته استان در این شهرستان تولید می شود و بیشترین سطح زیر کشت را دارد.