کشاورزی در استان گیلان

کشاورزی در استان گیلان
13 مرداد 1400 دهقان مارکت

 

موقعیت استان گیلان


استان گیلان یکی از استان های شمالی ایران با ۱۷ شهرستان می باشد. این استان از شمال به دریای خزر، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و از شرق به استان مازندران منتهی می شود. استان گیلان دهمین استان پرجمعیت ایران و دومین استان پرجمعیت شمال ایران است.
این استان دارای مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان است از طرفی دیگر یکی از بنادر مهم و اقتصادی ایران بندر انزلی در این استان قرار گرفته است.

به همین جهت این استان پتانسیل بالایی در ارز آوری و افزایش صادرات محصولات کشاورزی دارد.

مساحت استان گیلان

مساحت استان گیلان حدود ۱۴۰۰۰ کیلومتر مربع است که از این وسعت ۲۲۰۰۰۰  هکتار اراضی کشاورزی، ۲۲۴۰۰۰ هکتار اراضی مرتعی و ۵۶۰۰۰۰ هکتار اراضی جنگلی می باشد. بیشترین سهم مساحتی استان گیلان مختص به اراضی جنگلی است. این نواحی جنگلی به عنوان یک اکوسیستم منحصر به فرد در ایران چشم انداز زیبایی به استان گیلان بخشیده است. حدود ۳۰ درصد از اراضی کل استان مختص به اراضی کشاورزی می باشد. از این رو ۸۲ درصد اراضی آبی و مابقی به صورت دیم کشت می شود.


آب و هوای استان گیلان

استان گیلان بین رشته کوه های البرز و دریای خزر واقع شده است، به همین علت آب و هوای این استان دائما مرطوب و معتدل می باشد. البته در برخی نواحی مانند رودبار آب و هوا معتدل و خشک است. ارتفاع متوسط مناطق این استان بالای ۲۰۰۰ متر می باشد، به طور کلی استان گیلان پوشیده از جنگل است و نواحی نیمه بیابانی و بیابانی در آن دیده نمی شود.


منابع آبی استان گیلان

استان گیلان دارای منابع آبی فراوان به شکل بارش باران، سفره های زیرزمینی، رودخانه های دائمی و فصلی است. بخش بزرگی از آب شرب و کشاورزی استان گیلان توسط رودهای سفیدرود، شلمان رود، شفارود، پل رود، آستارا و ارس تامین می شود‌. هم چنین میزان بارش باران این استان سالیانه حدود ۹۶۱ میلی متر می باشد.

 

 

کشاورزی در استان گیلان


سالیانه حدود ۳۰۰۰۰۰ تن محصولات کشاورزی مختلف در استان گیلان تولید می شود.
این استان ۳ درصد از منابع غذایی کشور را تامین می کند و بخشی از آن را به کشورهای دیگر صادر می کند. به طور کلی حاصلخیزی خاک، بارندگی متعدد و تغییرات آب و هوایی بستر مناسبی برای کشت انواع محصولات باغی، غلات و صیفی جات فراهم کرده است‌. در محصولات زراعی استان گیلان بیشترین محصول سطح زیر کشت مختص به برنج با ۷۶.۸ درصد، حبوبات با ۶.۸ درصد، گندم و جو ۸.۶ درصد می باشد.


برنج