کشاورزی در مازندران

کشاورزی در مازندران
16 اردیبهشت 1400 دهقان مارکت

اقلیم مازندران

استان مازندران به مرکزیت شهر ساری در شمال ایران و در کرانه های جنوبی دریای مازندران می باشد که هم مرز با استان های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان می باشد.

مساحت این استان ۲۳۷۵۶ کیلومتر مربع است، به طوری که ۱.۵ درصد از اراضی ایران و ۲.۵ درصد از اراضی کشاورزی را تشکیل می دهد.

استان مازندران یکی از پرجمعیت ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیتی است و ۲۲ شهرستان اعم از نور، آمل، بابل، بابلسر، بهشر، جویبار، چالوس، کلاردشت، سوادکوه، سیمرغ، تنکابن، رامسر، ساری، فریدون کنار، عباس آباد، قائم شهر، نوشهر، نکاء، محمود آباد، میان دورود، نوشهر و گلوگاه دارد.

رشته کوه های البرز، مازندران را به دو قسمت جلگه ای و  کوهستانی تقسیم کرده است. بخشی از البرز غربی و البرز شرقی و تمامی البرز مرکزی در این محدوده قرار دارد.

آب و هوای مازندران با توجه به وجود دریا، کوه و جنگل به دو نوع معتدل مرطوب و کوهستانی تقسیم می شود.

- معتدل و مرطوب 

وجود دریای مازندران و رشته کوه های البرز و نزدیکی این دو به یکدیگر در نواحی جلگه ای تا کوهپایه های شمالی البرز آب و هوای معتدل را به وجود آورده است.

تابستان های آن به ویژه در سواحل دریا گرم و مرطوب است و زمستان های این نواحی معتدل و مرطوب می باشد.

- کوهستانی 

آب وهوای کوهستانی به دو دسته معتدل و سرد کوهستانی تقسیم بندی می شود.

دوری از دریا و افزایش تدریجی ارتفاع در اراضی جلگه ای تغییراتی را در آب و هوای این استان به وجود آورده است، به طوری که در ارتفاعات ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ متری آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و یخ بندان طولانی و تابستان های کوتاه و معتدل وجود دارد.

در ارتفاعات بالای ۳۰۰۰ متر که دمای هوا به شدت کاهش پیدا می کند زمستان های سرد همراه با یخ بندان طولانی و تابستان های کوتاه و خشک دارد.

 

خاک مازندران 

 

طبق آمار منتشر شده از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت مازندران ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن اراضی جنگلی و مراتع می باشد.

خاک یکی از مهم ترین منابع طبیعی و عوامل تولید است و بستر اصلی برای تولید موادغذایی محسوب می گردد. امروزه یکی از مسائل قابل توجه در استان مازندران فرسایش خاک است .

فرسایش خاک در این استان بر خلاف دیگر نقاط کشور توده ای می باشد، یعنی حرکت توده ای به سه شکل ریزش توده های خاک، لغزش خاک و جریان گل رخ می دهد.

خاک کشاورزی مازندران طی چند دهه اخیر بر اثر انواع و اقسام عوامل طبیعی و غیرطبیعی به شدت فرسایش یافته است .

میانگین فرسایش خاک در هر هکتار ایران ۱۶.۷ تن است، این در صورتی است که سالانه ۱۱ تن خاک در هر هکتار در غرب مازندران دچار فرسایش می شود.

مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی تولید سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول در ۷۲ نوع مانند کیوی، مرکبات، برنج و ... نقش محوری و اقتصادی در سیستم غذایی کشور دارد.