کشت آووکادو در ایران

کشت آووکادو در ایران
05 بهمن 1399 دهقان مارکت

 کشت آووکادو در ایران

گیاه شناسی

آووکادو خانواده Lauraceae می باشد  این گیاه همیشه سبز رشد خیلی سریعی دارد و می تواند تا ۲۰ متر رشد کند.

بسته به نوع آووکادو بعضی از آن ها دارای پوست صاف و سبز رنگ با هسته ای درشت در میانه می باشند این در صورتی است که رنگ برخی از آن ها تیره تر است.

خواص

آووکادو دارای اسید های آمینه مختلف از جمله سیستئین و تریپتوفان می باشد که دانه ی آن ۲ درصد روغن دارد که شامل ویتامین های مختلف مانند A  ،B E ،k است. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان می باشد بنابراین برای حفظ ایمنی بدن بسیار موثر عمل می کند.

 

آووکادو خون ساز است برای مبتلایان کم خونی مفید می باشد از طرفی وجود فیبر در آن باعث تنظیم سیستم گوارش بدن می شود هم چنین از دیگر خواص آن می توان به کنترل قند خون، حفظ سلامت قلب، زیبایی پوست و درمان بی خوابی اشاره کرد.

نیازهای اکولوژیکی

آووکادو، این درختان همیشه سبز در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می شوند و سازگاری بالایی در برابر کاهش دما دارند اکثر گونه های این گیاه می تواند تا دمای ۱- درجه سانتی گراد را تحمل کند‌. درخت آووکادو برای بهترین عملکرد و میوه دهی به دمای بالای ۳۰ درجه نیاز دارد در صورتی که دمای بیش از حد باشد فتوسنتز گیاه کم می شود و باعث کاهش محصول می شود هم چنین کاهش دمای بیش از حد هم باعث ریزش گل ها و کم دهی میوه می شود.

این گیاه در خاک با جنس لومی شنی بهترین باردهی را دارد .خاک آووکادو باید زهکشی خوبی داشته باشد و املاح نداشته باشد چون باعث پوسیدگی ریشه می شود .هم چنین PH آن باید بین ۵ تا ۷ باشد .

کاشت

آووکادو را می توان به روش کشت بذر، پیوندی و قلمه ای تکثیر کرد.

- بذر: برای کاشت به این روش باید ابتدا بذرها را ضدعفونی کرد و پوسته ی آن را برداشت و در بستر قرار داد این کار باعث می شود سرعت جوانه زنی افزایش پیدا کند و بعد از سه هفته جوانه میزند و بهتر است که عملیات پیوند  از گیاه مادری بر روی جوانه انجام شود زمانی که گیاه به 8تا 10 برگی رسید یا 2 ماه بعد از کاشت بذرانجام شود و 2تا 3 هفته عملیات پیوند انجام شده و قابل مشاهده است

 

- پیوندی : برای تکثیر تجاری آووکادو از این روش معمول استفاده می کنند برای این کار بذرهای سالم را بعد از تیماردهی در گلدان های نایلونی می کارند سپس بعد از تهیه پیوندک آن را روی گیاه مادر پیوند می دهند.و باید توجه شود که پیوند را باکیسه پوشانده شود

 

- قلمه ای : تکثیر به این روش به دلیل ریشه زایی سخت گیاه با مشکلاتی مواجه است برای این کار باید قلمه های برداشت شده از گیاهان جوان را در بستر کاشت و ۲‌تا ۵ هفته بعد زمانی که ریشه زایی انجام شد آن را به محیط اصلی انتقال داد هم چنین برای تسهیل ریشه زایی می توان از هورمون های ریشه زایی استفاده کرد.

آبیاری

خاک آووکادو باید همواره مقداری مرطوب باشد اما خیس و خشک نباشد زمانی که رطوبت آن کاهش پیدا کرد می توان نسبت به آبیاری اقدام کرد. آبیاری بیش از حد باعث زرد شدن برگ ها و مرگ گیاه می شود از طرفی کمبود آب هم باعث خسارت جبران ناپذیری به گیاه می شود.

 

نوردهی

این گیاه برای رشد به محیط پر نور و روشن  نیاز دارد.کمبود نور سبب می شود گیاه به سمت منبع نور خم شود و برگ ها بریزد علاوه بر آن نور شدید هم باعث سوزاندن پوست نازک تنه درختان می شود و گیاه خشک می شود.

 

تغذیه

قبل‌ از کاشت باید خاک را آزمایش کرد تا کمبود غذایی آن جبران شود. آووکادو تقریبا2تا 3سال پس از کاشت شروع به باردهی می کند و در سن ۱۴ سالگی به بعد به حداکثر باروری می رسد در سال های اولیه گیاه نیاز به کود های معدنی دارد  بعد ازآن می توان هر سه ماه یک بار از کودهای کامل استفاده کرد .

 

کنترل آفات

از آفات این گیاه می توان به شپشک آرد آلود، تریپس،  و لکه برگی اشاره کرد که با مدیریت باغ و استفاده از سموم شیمیایی می توان آن ها را کنترل و نابود کرد.

 

برداشت و نگه داری

یکی از مهم ترین ویژگی برای برداشت این گیاه رسیدگی کامل میوه بر روی درخت است . در برخی از کشورها برای فروش تجاری محصول را زودتر برداشت می کنند و آن در معرض هورمون اتیلن قرار می دهند تا گیاه برسد. از آن جایی که آووکادو جز میوه های گرمسیری به شمار می رود باید آن را در انبارهایی با دمای بین ۳ تا ۷ درجه و رطوبت نسبی ۸۵ تا ۹۵ درصد نگه داری کرد.