کشت هیدروپونیک و مزایای آن

کشت هیدروپونیک و مزایای آن
28 تیر 1400 دهقان مارکت


کشت هیدروپونیک چیست؟

به کشت و پرورش گیاهان بدون خاک، کشت هیدروپونیک گفته می شود. در این نوع کشت به جای خاک، ریشه ی گیاه در محلول های غذایی معدنی حلال در آب قرار می گیرد و رشد می کند. این محلول های غذایی مخلوطی از نمک های معدنی و ویتامین ها می باشد که بسته به نوع گیاه نمک های معدنی فرق می کند. به عبارت دیگر، محلول های غذایی همان کودهای تزریقی در کشت خاکی هستند که برای تغذیه گیاه استفاده می شود‌.

این محلول های غذایی شامل عناصر کلسیم، فسفر، پتاسیم، نیتروژن و ... است.

ویژگی های محیط کشت هیدروپونیک

·        رقیق سازی ترکیبات محلول غذایی

·        بررسی دما و pH محلول و تغییرات آن ها

·        تعویض هر دو هفته یکبار محلول غذایی

مزایای کشت هیدروپونیک

کاهش فضای کشت

کشت هیدروپونیک در مقایسه با کشت سنتی فضای کمتری را اشغال می کند‌. در کشت سنتی گیاه در خاک قرار می گیرد این در صورتی است که در کشت هیدروپونیک ریشه ی گیاهان به صورت عمودی در محلول های غذایی قرار می گیرد. بنابراین با اشغال کمترین فضا کشاورز امکان پرورش حجم بالایی از محصول را دارد. فضای مورد نیاز هر گیاه در کشت هیدروپونیک متفاوت می باشد. به طور کلی با کشت عمودی و فاصله گذاری کم بین گیاهان بیشترین محصول تولید می شود.

کاهش مصرف آب

همان طور که گفته شد در کشت هیدروپونیک ریشه ی گیاهان در محلول آبی قرار می گیرد و گیاه تمام نیازهای خود را مستقیما از آب دریافت می کند. کشت سنتی در مقایسه با کشت هیدروپونیک آب بیشتری مصرف می شود، از طرفی دیگر آبیاری بیش از حد یا کمبود آب در کشت سنتی باعث آسیب به محصول نهایی و افت کیفیت می شود. بنابراین در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند و دسترسی به آب محدود می باشد، کشت هیدروپونیک توصیه می شود. این نوع کشت در مقایسه با کشت سنتی ده برابر کمتر آب مصرف می کند و هزینه تولید را کاهش می دهد.

کنترل آفات و حشرات

کشت هیدروپونیک گیاهان در فضای گلخانه ای گیاهان را از معرض حمله ی شکارچیان و حشرات به دور نگه می دارد. در کشت سنتی اغلب آفات در خاک زندگی می کنند و ریشه ی گیاهان را از بین می برد، بنابراین در کشت سنتی گیاهان بیشتر در معرض حمله ی آفات و حشرات قرار می گیرند.

 کنترل علف های هرز

در کشت سنتی بذر علف های هرز در خاک رشد می کند و با گیاهان برای دریافت مواد غذایی، نور و فضا رقابت می کنند در نتیجه رشد گیاهان اصلی با مشکل مواجه می شود.
در کشت هیدروپونیک به دلیل بستر کشت هیچ گونه علف هرزی وجود ندارد، بنابراین با نبود رقابت کیفیت محصول نهایی افزایش پیدا می کند.

کاهش مصرف سموم

در کشت سنتی به دلیل حمله ی آفات و حشرات و ضدعفونی خاک سموم زیادی مصرف می شود.
با این وجود در کشت هیدروپونیک به دلیل بستر کشت مصرف سموم به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

صرفه جویی در زمان

در کشت هیدروپونیک می توان محصولی را خارج از فصل کشت کرد، از طرفی دیگر کشت هیدروپونیک باعث رشد سریع تر گیاهان و افزایش راندمان می شود. استفاده از کشت هیدروپونیک در مقایسه با کشت سنتی رشد گیاهان را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می دهد، بنابراین افزایش سرعت رشد باعث صرفه جویی در زمان کشت محصول می شود.

صرفه جویی در هزینه های جاری کشت

راه اندازی کشت هیدروپونیک در مقایسه با کشت سنتی گران تر و هزینه برتر می باشد.
کشت هیدروپونیک به علت کاهش مصرف آب، سموم، کاهش زمان کشت و نیروی انسانی هزینه ی جاری کمتری در مقایسه با کشت سنتی دارد. به طور کلی کشت هیدروپونیک اقتصادی تر و کاربردی تر از کشت سنتی است.