کشت گل گاو زبان در ایران

کشت گل گاو زبان در ایران
04 فروردین 1400 دهقان مارکت

 

کشت گل گاو زبان در ایران

 

 گیاه شناسی

گل گاو زبان گیاهی است چند ساله و علفی که دارای ریشه های نیمه غده ای می باشد و به خاطر داشتن این ریشه ها مقاومت خوبی در برابر خشکی خاک دارد. برگ های این گیاه زبانه ای است و گل های آن، قیفی شکل و به رنگ قرمز می باشد که پس از خشک شدن به رنگ آبی تیره در می آیند. از آن جایی که برگ و ساقه این گیاه پوشیده از خارهای ظریفی می باشند گیاه حالت خشن و زبری دارد. 

این گیاه هم‌چنین به خاطر سازگاری بالایی که دارد در بیشتر مناطق به صورت خود گرده افشان می روید در ایران در ارتفاعات رامسر، رودسر و  شهسوار گل گاو زبان به صورت خودرو وجود دارد. 

آماده سازی زمین و کاشت  

قبل از کاشت این گیاه زمین زراعی باید آماده شود یعنی شخم عمیق زده شود و کلوخه ها به وسیله دیسک خرد شوند تا خاک نرم و یک دست شود سپس بر اساس نیاز خاک به آن کود شیمیایی اضافه شود و بستر خاک آماده شود. 

کاشت این گیاه به دو صورت مستقیم در زمین اصلی و نشا کاری انجام می شود. 

در روش اول باید بذرها را به صورت خطی در زمین زراعی در عمق ۱۲ سانتی متری خاک با فاصله بین بوته ای ۵۰ سانتی متر در صورتی که فاصله بین ردیف ها ۷۰-۶۰ سانتی متر باشد در فصل پائیز کاشت. میزان مصرف بذر در هر هکتار ۱۵-۱۰ کیلوگرم می باشد. در صورت کاشت پائیزه،گیاهان در فصل بهار اردیبهشت ماه سبز می شود و به گل دهی می رسند. 

برای پرورش این گیاه در بستر نشاکاری باید بذرها را در خزانه کاشت و به آن رسیدگی کرد. زمانی که گیاه ۴ تا ۶ برگی شد و به ارتفاع ۶ تا ۱۰ سانتی متری رسید  قبل از یخ بندان زمانی که خاک گرم است به زمین اصلی منتقل کرد و به صورت خطی  با فاصله بین ردیفی ۵۰ سانتی متر و فاصله بین بوته ای ۲۵ سانتی متری از هم کاشت. 

آب و هوا  

شرایط آب و هوایی کوهستانی سردسیر و نیمه مرطوب که دارای باران های متناوب هستند برای کشت این گیاه مناسب می باشند. 

آبیاری  

این گیاه تا زمانی که به خوبی مستقر شود به آبیاری کامل نیاز دارد از آن جایی که آبیاری بیش از حد باعث آسیب به گیاه می شود زمانی‌ آبیاری بعدی انجام‌ می شود که خاک اطراف گل گاو زبان خشک شود. 

خاک و تغذیه  

این گیاه در انواعی از خاک ها رشد می کند اما در مناطقی که PHخاک ۶ تا ۷ است و زهکشی مناسبی را دارد بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد.  

خاکی که در آن گل گاو زبان کاشته می شود باید غنی باشد در صورت فقر خاک باید آن را با کودها تغذیه کرد در فصل پائیز هنگام آماده سازی زمین باید ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم در هکتار ازت ، ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم فسفر و ۷۰ کیلوگرم پتاس به خاک اضافه شود. 

برداشت  

برداشت زمانی انجام می شود که گیاه دارای گل باشد در رقم ایرانی گل دهی از سال دوم شروع می شود و در سال پنجم بیشترین میزان گل تولید می شود. 

اولین مرحله برداشت در خرداد ماه انجام می شود دفعات بعد زمانی که گل ها شکفته شوند صورت می گیرد. برای این کار باید ساقه گیاه از قاعده قطع و جدا شود و سپس برای خشک شدن به انبارهای مخصوص منتقل شوند. 

هم چنین باید توجه داشت در صورتی که بخواهید سال بعدی برداشت، این گیاه در زمین کشت شود باید اجازه دهید گل گاو زبان به مرحله دانه دهی برود در غیر این صورت باید قبل از تولید دانه گل ها را چید. 

خواص  

این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئیدها، آنتوسیانین ها، ویتامین B ,C، منیزیوم، کلسیم، آهن و پتاسیم است و دارای طبیعتی گرم و تر می باشد که باعث تقویت اعصاب و روان می شود هم چنین خون را تصفیه می کند و باعث بهبود سلامت بدن می شود. از آن جایی که این گیاه دارای آنتی اکسیدان می باشد در پیشگیری از سرطان از جمله کبد موثر است در صورتی که زیاد مصرف شود خود باعث سرطان کبد می شود.