کلم بروکلی را چگونه بکاریم ؟

کلم بروکلی را چگونه بکاریم ؟
07 دی 1399 دهقان مارکت

کلم بروکلی را چگونه بکاریم ؟

تاریخچه

کلم بروکلی یک گیاه علفی یک ساله است که از تیره چلیپاییان می باشد و به دلیل داشتن ویتامین ث بالا یکی از سبزیجات پر مصرف در سراسر جهان است.

کلم بروکلی جز گیاهان سریع الرشد بوده و به ارتفاع ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر می رسد.

کلم بروکلی در خاک هایی با زهکشی مناسب و سبک شنی تا متوسط لومی - رسی قابل کشت است.

 از آن جایی که این گیاه در فصل خنک بهترین عملکرد را دارد در صورتی که دما بیش از حد بالا و یا پایین باشد منجر به گل رفتن پیش از موعد کلم بروکلی می شود که در نتیجه باعث تلخ شدن و نابودی محصول می شود.

کاشت

کلم بروکلی به دو روش کشت مستقیم و نشا کاری کاشته می شود.

 از آن جایی که این گیاه محصول فصل خنک است.کشت بهاره معمولا ۲ تا ۳ هفته قبل از آخرین یخ بندان و کشت پائیزه ۱۰۰ روز قبل از شروع یخ بندان انجام می شود.

در روش کشت مستقیم، بذرها با فاصله بین ردیفی ۶۰ تا ۸۰ سانتی متر و فاصله بین گیاهی۲۰ تا ۳۰ سانتی متر کشت می شوند ولی در نشاکاری برای کشت بهاره  باید ۶ تا ۸ هفته قبل از آخرین یخ بندان جوانه ها در گل خانه کاشته شوند و زمانی که گیاه ۴ یا ۵ برگی شدند در زمین اصلی با در نظر گرفتن فاصله روی ردیفی ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر و بین ردیفی ۹۰ سانتی متر کاشته می شوند و اما در صورت کشت مستقیم محصول ۵ تا ۶ هفته نسبت به کشت نشایی دیرتر برداشت می شود.

نگهداری پس از کاشت

کوددهی

قبل از کاشت کودهای فسفر، پتاسیم و گوگرد به خاک اضافه می شود این در صورتی است که در طول فصل رویش از کود کامل استفاده می شود هم‌چنین این گیاه به نیتروژن بالایی نیاز دارد بنابراین کشت آن در زمینی که سال قبل لوبیا، سویا، یونجه کشت شده است توصیه می شود.

رطوبت

از آن جایی که کلم بروکلی دارای سیستم ریشه ای حساس است باید گیاه مرتب مرطوب نگه داشته شود. پوشاندن گیاه با استفاده از مالچ کمک می‌کند تا رطوبت خاک حفظ شود و دمای خاک کاهش پیدا کند. در صورتی که نیاز آبی گیاه تامین نشود ساقه ها زمخت می شوند و پدیده ی گل دهی رخ می دهد هم چنین هنگام آبیاری باید از خیس شدن سر کلم جلوگیری شود زیرا باعث پوسیدگی در آن می شود.

وجین

این کار باید با دقت انجام شود تا باعث آسیب به ریشه های سطحی نشود برای کنترل علف های هرز می توان از مالچ استفاده کرد.

برداشت

اندازه سر و رنگ بروکلی به نوع واریته و محیط کاشت بستگی دارد. قبل از شروع یخ بندان و زمانی که جوانه های سر گل ترد و محکم هستند برداشت انجام‌ می شود.

در ۱۳ تا ۲۰ سانتی متر زیر سر و جایی که ساقه شروع به جدا شدن می کنند گیاه برداشت می شود. شاخه های جانبی بعد از برش به رشد خود ادامه می دهند و محصول تولید می کنند تقریبا ۲ تا ۴ ماه پس از کاشت این فرآیند انجام می شود.