کودهای آلی

کودهای آلی
21 اردیبهشت 1400 دهقان مارکت

 

 

ماده آلی: به طور کلی به موادی که از لاشه، پس مانده­ها و فضولات حیوانی، گیاهی، انسانی و خاک روبه ها به وجود می­آید مواد آلی گفته می­شود. ماده آلی به عنوان تکمیل کننده خاک ها به شمار می­رود و تأثیری در شرایط فیزیکی و شیمیایی خاک دارد. مواد آلی خاک دائم در حال تغییر و تبدیل است به این معنی که موجودات خاکزی، به ویژه باکتریها آنها را تغییر داده و در نتیجه ماده­ای به نام هوموس به وجود می آید. مواد آلی عمدتاً دو نقش اساسی را در خاک، بازی می کنند: 1-مقداری از عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان و موجودات زنده خاک را فراهم می آورد. 2-خواص فیزیکی و شیمیایی و زیستی خاک را اصلاح می کنند. تحقیقات نشان داده است که استفاده مواد آلی بسیار در زراعت تأثیر بسزایی داشته و در حفاظت خاک در برابر عوامل تخریبی مؤثر واقع می شود.

کود آلی: هر ماده آلی که بوسیله میکروارگانیسم­های خاک قابل تجزیه باشد به عنوان کود آلی محسوب می­شود. ارزش اصلی کودهای آلی به علت تغییرات فیزیکی است که در خاک ایجاد می­کنند.

کودهای آلی را می­توان به سه گروه کودهای حیوانی، کود سبز و کمپوست تقسیم نمود.

1-    کود حیوانی: کود حیوانی در حقیقت  از فضولات حیوانات تهیه می­شود که بیشتر از کود گوسفند، گاو و اسب یا مرغ تشکیل می­شود. کود حیوانی به علت دارا بودن حجم وسیعی از مواد آلی و غذایی باقی­مانده که برای غنای خاک بسیار مفید می­باشد در طول تاریخ همواره مورد توجه کشاورزان بوده است. کود انسانی نیز در رده کودهای حیوانی به حساب می­آید.

به طور متوسط با مصرف 10 تن کود دامی در یک هکتار به ترتیب 50-25-50 کیلوگرم نیتروژن، فسفر و پتاسیم به خاک اضافه می­شود. از آنجایی که کود دامی به تدریج طی 3 الی 4 سال در اختیار گیاه قرار می­گیرد، بسته به نوع تناوب زراعی هر چند سال یکبار مقدار 30 تا 40 تن کود دامی در هکتار مورد استفاده قرار می­گیرد.

2-    کمپوست: عبارت از بقایای گیاهی و حیوانی، زباله های شهری و یا لجن فاضلاب است که تحت شرایط پوسیدگی قرار گرفته باشند، به طوری که مواد سمی آنها از بین رفته، مواد پودر شده و فرم اولیه خود را از دست داده باشند. برای تهیه کمپوست می­توان از بقایای چوب بری­ها، زباله شهری، بقایای کشارگاه­ها و کارخانه­های کنسرو ماهی، لجن فاضلاب و اجساد گیاهان پست غیرآوندی استفاده نمود. بطور کلی، کمپوست، از نظر مواد غذایی ضعیف هستند و معمولا برای بهبود ساختمان خاک مورد استفاده قرار می­گیرند.