گوگرد در کشاورزی

گوگرد در کشاورزی
20 بهمن 1399 دهقان مارکت

گوگرد در کشاورزی

 گوگرد یکی از مواد غذایی ضروری برای گیاهان است که بعد از ازت، فسفر و پتاسیم به عنوان چهارمین ماده غذایی اصلی گیاه شناخته می شود .

این عنصر به صورت گازی در طبیعت وجود دارد به همین علت باید به فرم های قابل جذب برای گیاه تبدیل بشود تا بتواند از آن استفاده کند .

 

نقش گوگرد در گیاهان

گوگرد فتوسنتز گیاه را افزایش می دهد که باعث ساختن کلروفیل (عامل سبزینگی گیاه) می شود .

.گیاهانی مانند کلزا، کنجد و آفتاب گردان به گوگرد بیشتری نیاز دارند .

 

از آن جایی که در اکثر نقاط ایران به خصوص مناطق آب و هوایی خشک بارندگی کم است تجمع کربنات ها در خاک زیاد می شود. این قلیایی شدن باعث اثرات نامطلوب زیادی بر ساختمان خاک می شود و بیماری های خاک زی را افزایش می دهد به همین علت با اضافه کردن گوگرد به خاک PH آن تنظیم می شود و فعالیت میکروارگانیسم های مفید خاک به تعادل می رسد .البته گوگرد پس از اضافه شدن به خاک نمی تواند به طور مستقیم باعث تنظیم اسیدیته خاک شود ابتدا باید گوگرد اکسید شود و به سولفوریک اسید تبدیل شود. پس گوگرد باعث اصلاح ساختار خاک و بهبود تغذیه در گیاهان می شود.

 

کمبود گوگرد همان طور که گفته شد سولفور یکی از عناصر ارزشمند است که برای رشد گیاه ضروری می باشد .کمبود این عنصر باعث افزایش اسیدیته خاک ، زردی برگ ها و کاهش رشد ، کاهش مقاومت در برابر تنش ها ، کوتولگی ، ایجاد ساقه های نازک و برگ های پیچیده و کاهش افت کفیت گیاه می شود. کمبود گوگرد علاوه بر موارد ذکر شده باعث می شود که جذب نیتروژن هم کاهش پیدا کند. جذب نیتروژن و گوگرد به شدت به هم وابسته هستند .

 

یکی از شاخص رایج برای تشخیص کمبود گوگرد نسبت نیتروژن به گوگرد می باشد این نسبت برای گیاهان زراعی بین ۳۰ تا ۳۵ است پس کاهش گوگرد باعث کاهش جذب نیتروژن و کاهش رشد و افزایش آلودگی محیط زیست می شود.

کودهای سولفاته

از این کودها برای کمبود گوگرد گیاه در داخل خاک استفاده می شود .بهترین زمان استفاده از این کود قبل از کاشت به عنوان کود پایه می باشد.

تزریق ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم از این کود نتایج خوبی را برای خاک دارد البته بسته به جنس خاک و محیط کاشت این نیاز متغیر است .

 

انواع گوگرد

 

▪گوگرد معدنی

این نوع گوگرد مستقیما از معدن استخراج می شود و به مصرف می رسد و فرآوری مناسبی روی آن ها انجام نمی گیرد .این نوع گوگردها حاوی عناصر سمی مانند آلومینیوم و ...است به همین دلیل این ترکیبات برای محیط زیست و خاک مضر است واثرات جبران ناپذیری به همراه دارد . در واقع گوگردی برای کشاورزی مناسب است که اثرات زیست تخریبی آن کمتر باشد از این رو هر چه گوگرد خالص تر باشد آسیب آن به محیط زیست کمتر خواهد بود .

▪گوگرد مایع

از این محصول می توان برای تغذیه گیاهان در خاک استفاده نمود این نوع گوگرد قابلیت اصلاح ساختمان خاک را ندارد .

▪گوگرد پالایشگاهی

فرم دیگری از گوگرد است که در پالایشگاه ها از منابع گاز و نفتی به دست می آید و از فرم گازی به مذاب می رسد و در نهایت به انواع پودری و پاستیلی با درصد خلوص ۹۹ درصد فرآوری تبدیل می شود .

نوع پودری این گوگرد پس از تولید و فرآوری بسته بندی می شود و برای کنترل بیماری و از بین بردن آفات استفاده می شود . تنها مزیت نوع گرانوله نسبت به نوع پودری گوگرد پالایشگاهی سهولت در مصرف آن می باشد .در گرانوله ها به دلیل فرآوری مناسب فاقد هر گونه مواد سمی می باشد بنابراین مصرف آن برای محیط زیست عوارضی ایجاد نمی کند .

باید توجه شود درصد خلوص این نوع گوگرد نباید زیر ۹۹ درصد باشد در غیر این صورت باعث سوختگی برگ ها می شود .